
03072566 

51. In July 1991, in the wake of the decree ending Kosovo's autonomy and following the 

dissolution of the government and parliament, it was decided to stop all radio and 

television programs in Albanian in the province - thus depriving over two million 

Albanians of news in their mother tongue - and to ban Rilindja newspaper there I 04. At the 

same time, twenty or so Albanian-speaking journalists from Kosovo were arrested and 

imprisoned by the Belgrade authorities and some five hundred radio and television 

journalists working in Kosovo were dismissed. 

Television, the system's lynchpin 

52. Locking the media down almost completely would allow the Serbian leader and his 

party, the Serbian Socialist Party, to run away with the first free elections in December 

1990105. Aside from the Politika written press group, television would prove to be the 

essential instrument for turning the history of Serbia into mystique. The traditional 

dispenser of official ideology, television remained the most important medium by far 

upheld the following September by Belgrade Supreme Court. Reported by Reporters sans frontieres, La 
liberte de la presse dans Ie monde. Rapport 1994, p. 39l. 
See also the testimony ofMilica Pesic, op. cit. pp.48-51. 
Vukar Jokanovic, the president of the Administrative Council, justified the sidelining of the journalists who 
opposed RTS's belligerent editorial line in the following terms: "RTS, the national and State television 
station, is of special importance. In times such as these when we are being subjected to all kinds of 
pressure and genocide is being perpetrated against the Serbian people stripped of all its national rights, 
RTS must take a national position and come to the defence of the interests of the nation, which are vital {. .. J 
The people who work for the media institutions arrived at various times. None of them has ever left. As 
such, Belgrade Radio Television is more a Yugoslav institution than it is a Belgrade or a Serbian one. The 
same goes for certain newspapers and magazines. Within all of these media there are people working 
against Serbia. They are Ante's Serbs. They are undermining these companies by setting the members of 
staff at odds with one another. As a result of being weakened in this way, they are no longer able to 
organise themselves effectively". In Epoha, March 1992. 
103 Nin, Serbia'S best known weekly publication, would have its editorial staff completely reshuffled in 
June 1988 on the order of Milosevic who would decide to use the newspaper to announce in an interview 
on 30 June "the awakening of the humiliated Serbian nation", so foregoing any reference to communist 
ideology in his programme. 
104 Reporters sans jrontieres, La liberti de fa presse dans Ie monde. Report 1991, p. 180. 
105 Despite the fact that multiparty elections were authorised, the official media remained closed off to the 
growing opposition, to whom they gave no chance and whom they set about discrediting: "On TV, the 
demonstrations by thousands of people are hardly mentioned and Milosevic's potential rival, Vuk 
Draskovic, the president of tile Serbian Renewal Movement, is caricatured as a dangerollS hothead'. Idem. 

0324-4027-0324-4132 49 



03072567 

since for a long time it would constitutel06 the only source of infonnation for over 90 % 

of the Serbs 107. As such, by re-writing history and relying on snippets of truth - through a 

selective memory which "involves exonerating oneself ji-om (one's own) crimes while 

stirring up memories of the crimes committed by the others"I08 - the media would 

contribute to demonising the other communities, especially the Kosovo Albanians, Croats 

and Bosnian Muslims. 

53. In 1990, to prepare and justify Milosevic's reassuming control of the province of 

KosovOI09
, Serbian television launched a campaign of generalisations against the Kosovo 

Albanians who were accused of "poisoning wells and slitting the throats of children", a 

campaign followed up by Politika which published readers' letters - often fabricated -

confinning that the Albanians were raping hundreds of Serbian women there llo. In the 

9 February 1990 issue of Politika, Vojislav K. Stojanovic, president of the Association of 

University Teachers and Scholars of Serbia, wrote that "( ... ) the savage Albanian 

terrorists are now running amok in Kosovo and Metohija attacking and destroying 

everything that is Serbian, breaking into the homes of Serbs and terrorising the few 

people who have stayed behind. Kosovo and Metohija are gripped by the fear of terrorists 

anned to the teeth ( ... Y'. 
Slobodan Milosevic himself was to take part in the stigmatisation of the Kosovo 

Albanian community, providing an extremely Manichean version of the situation and 

closing the door to any non-nationalist solution in the autonomous province. Thus he 

stated in a address retransmitted by TV Belgrade: "Even children know the truth about 

106 The restricted number of news organisations existing in Serbia up until 1995 - including the few and far 
between media organisations which were independent but extremely limited in what they could broadcast 
and so had small followings - were more than ever under threat. After control was reassumed over Borba, 
the only independent daily newspaper (early 1995), and Svetlost, which had the largest regional circulation 
in Serbia in September, the independent television station Studio B (limited to Belgrade) was nationalised 
in February 1996. 
101 In this regard, the journalist Nicole du Roy notes that "in this country (Serbia) where 46% of people are 
illiterate (nearly one in two), the only form of media which covers the whole territory and reaches out to 
the countryside is State television". In "Serbie: la tele parano", Teierama, DO. 2257 of 14 April 1993, p. 12. 
108 Stanko Cerovic, "Is Information Possible in the Face of Propaganda?", in Dialogues and Documents 

for the Advancement of Mankind/Experiences and Ref/ections on National Reconstruction and Peace, 
working documents of the Foundation for the Advancement of Mankind, no. 64, p. 190. 
109 On 28 September 1990, Belgrade promulgated a new constitution revoking the autonomy of its two 
provinces, Vojvodina and Kosovo. 
110 See Catherine Hurnblot, "La manipulation de la mbnoire", Le Monde, 22 July 1993. 

0324-4027-0324-4132 50 



03072568 

Kosovo and Serbia, so it is quite superfluous to say anything more about it. To those who 

think otherwise 1 should say that 1 refuse to talk about it because we need never tly to 

find excuses for Serbia's determination to put an end to the. murders of Serbs and 

Montenegrins in Kosovo and for our unwillingness to accept any discussion on 

establishing an Albanian state o~ Serbian territory. To avoid any confusion, 1 hasten to 

add that anyone seeking concessions along these lines would first have to depose the 

ruling Serbian leadership .. 1Il. This door closed to any discussion led in July 1990 to the 

proclamation of the Independent Republic of Kosovo and immediately after the 

suspension of the Pristina Assembly by the Serbian government which introduced 

emergency management in TV Pristina and in the Albanian newspapers. 

54. Generally, before Serbia triggered the war, Belgrade's audio-visual media broadcast 

many programs recalling historic events always likened to the persecutions allegedly 

suffered by the Bosnian and Croatian Serbs. 

The taking of power by the HDZ in Zagreb during the April-May elections 1990 was to 

be a jump forward in this respect. With the pretext that the new constitution voted by the 

Croatian parliament turned the Serbs into a national minority and supported by the signal 

given to them by Slobodan Milosevic in an address to the Serbian parliament and 

broadcast by TV Belgradell2
, organised on-the-ground resistance. Thus a new kind of 

propaganda "war reporter" came into being at Serbian Television and a great many 

interviews of Croatian Serbs were carried out and broadcast, all tending towards an 

exacerbation of the on-the-ground situationl\3 and only the most extremist positions were 

III See "Images and Words of Hate: Year One", Foundation for Right to Pictures and Words, Lazar Lalic, 
B 92-ARHITEL, 1996. 
112 "Recent events and. above all, grave conflicts and acts of state-terrorism in Croatia, aggravated the 
Yugoslav political crisis, which already had a long history of ethnic strife, and assumed proportions of an 
armed conflict with elements of a civil war, with numerous casualties, columns of refugees, break-downs in 
traffic and supply ... What we have now is a natural and legitimate self-defense immanent in the historical 
dignity of any nation. All efforts directed at qualifYing it as banditism through loud, well-organised 
propaganda and ballyhoo only reveal a counterproductive and non-effective concept, essentially 
chauvinistic and pro-fascist, which stifles the national interest and human dignity of a people fighting a just 
battle for equal national and civil rights". "Images and Words of Hate: Year One ", Foundation for Right 
to Pictures and Words, Lazar Lalic, B 92-ARHITEL, 1996. 
113 After interviewing several Croatian Serb citizens, a reporter, facing the camera and in front of an 
audience of Serbs in favour of autonomy, concluded his report as follows: "/s this the opinion of all 
inhabitants of Knin, all Serbs in Kranija and Croatia? It is hard to tell. The people we interviewed don't 

0324-4027 -0324-4132 51 



03072569 

permitted to appear. At the same time as such repo11s which were the lead story on the 

televised evening news, there were special programmes, some of up to 90 minutes, whose 

primary aim it was to pit the Serbian public against its designated enemies and to prepare 

the way for warll4
• 

In another attempt to intimidate public opinion in late January 1991, Serbian Television 

broadcast a document - "The truth about the arming of the HDZ terrorist groups in 

Croatia" - filmed by the the defense ministry counter-espionage service (KOS) in mid 

October 1990 which had "proved" the direct responsibility of the leaders in power in 

Zagreb in the illegal arming. In the black and white video, the public can see the Croatian 

Minister of Defence, Martin Spegelj, filmed by a hidden camera, setting out his plan of 

action against the Yugoslav barracks and promising liquidations. At least that was what 

. was announced by Serbian Television because, on screen, the words spoken by Martin 

SpegeJj are inaudible and it is an off-screen voice which repeats them for the Serbian 

viewers: "And if something should happen, just give orders to all your men,' kill the 

extremists. On the spot. On the street, in the barracks, wherever. Just shoot right in the 

stomach. It is not going to be a war, but a civil war without mercy. Not even for women 

and children. Just plant bombs in family apartments ".115 Whether or not it was true, the 

video, broadcast twice the same evening, created the desired effect, that is an electric 

shock in Serbian public opinion which thus saw the confirmation of the intrinsically evil 

represent all of them, but their feelings are quite indicative and should be counted by those who make 
decisions in their names ". Idem. 
114 In these programmes we find the themes of Serbian resentment as expressed in the Memorandum of the 
Academy of Belgrade in 1986. There again the interviews with the Croatian Serbs appeared over and over 
again. One woman stated for example: 

«Serbs were ready to forget their names and· heritage, their ancestors, all for 
brotherhood and unity, mass graves and concentration camps... I have a lot of ancestors in those 
graves. However, if the policy towards Serbs in Croatia continued ... » 

« You mean communist policy? » 
« Yes. The majority of Serbs would be assimilated in 10 years ». 

One man being interviewed said: "Bararlja and West Srem ethnologically and historically absolutely 
belong to the Serbian people. So do all other territories inhabited by Serbs. It would be absurd to turn 
Croatia, or any other territory into a Serbian one ..... To the question of what, in his opinion, should be the 
boundaries of the new Serbian State, another man answered: "The boundaries of the Serbian autonomous 
Region will be ... There is a historical link. Jf11ere Serbian blood was shed by the Ustasha knives, there will 
be our boundaries". In another interview, a third man said that: "If the Croats really want to create an 
independent state they can do so on their ethnic territory. Could you imagine that these people would 
disappear, that these mountains would fall. or a Croatian flag would be hoisted instead of the Serbian 
one? ". See "Images and Words of Hate: Year One ", Foundation for Right to Pictures and Words, Lazar 
Lalic, B 92-ARHITEL, 1996. 
115 Idem. See also F. Hartmann, op. cit., pp. 107-109. 

0324-4027-0324-4132 52 



03072570 

nature of the authorities in Zagreb... The highest Serbian moral and intellectual 

authorities were involved in conditioning public opinion to justify the upcoming war with 

Croatia. On national television, from the heights of their unchalIenged authority, they 

participated in interpreting what the vital interests of Serbia were. The incessant 

reminders of the Independent Croatian State and atrocities committed by the Ustachas 

were an alibi for the political objectives of the regime and were at the root of the 

deVelopment and strengthening of inter-ethnic hatred. A televised report on 4 August 

1991 was thus devoted to a ceremony held during the excavation of the remains of 

martyrs of Ustasha crimes, presented to the public in dozens of small coffins, presided 

over by the academic Dobrica Cosic: "One of the greatest sins of my generation, is this 

funeral which we perform fifty years too late, the funeral of Prebilovac martyrs. We 

committed this sin because we foolishly believed that by forgetting the Ustasha crime we 

contributed to the brotherhood of the Serbian and Croatian peoples,,/16. The parallel 

between the past and the present comparing Frandjo Tudjman's regime to that of Ante 

Pavelic, was made to raise anti-Croatian hatred to fever pitch. Thus we see Jovan 

Raskovic, psychiatrist, academic and leader of the Croatian Serbs on Serbian Television 

at the time state at a rally at the time: ';The genocide has begun, and it depends on the 

Serbs in Croatia and in Serbia and the international factor, Europe and the world 

whether their movement will reopen its concentration camps and the pits used as 

col/ective tombs. But one thing is for sure : Serbs will never again be led to the pits by 

just a couple of Ustashas. Serbs have to put up a great resistance and the genOcidal idea 

will col/apse along with the genocidal Croatian state ,,117. 

This tendency would continue to grow when the war with Croatia began, especially with 

the showing of a documentary called "Umetnici 0 genocidu" ("The Genocide 

Professionals") 11 
8 which, drawing on the testimony of many people, recounted the crimes 

116 "Images and Words o/Hate; Year Two", Foundation/or Right to Pictures and Words, Lazar Lalic, B 92 
- ARHITEL, 1997. 
117 Idem. 
118 The supposed "genocidal nature" of the Croatian people was originally discussed in the work of a 
Croatian Serb psychiatrist, Jovan Raskovic, who, in a book entitled The Mad Country (Luda Zemlja), 
would contribute to awakening the Serbian people and justifying the creation of a Greater Serbia. There 
was not a single debate or Serbian TV programme on the issue of the Serbian minorities in Croatia, Bosnia 
and Kosovo to which this special guest and specialist in such matters was not invited. Meanwhile, his book 
was the subject of a media campaign throughout the Federation in 1990 (newspapers and television) during 
which he was described as the greatest scientist and psychiatrist of his age. Radovan Karadzic, his 

0324-4027-0324-4132 53 



03072571 

of Ante Pavelic's Croatian government in 1941. The intention of the program was to 

awaken in the collective memory a feeling of persecution identical to that felt by the 

Serbs during the Second World War and ended with the entire Croatian people being cast 

as criminals 119. 

55. The images of the Turks and the lengthy Ottoman domination in Serbia would also be 

widely used to blacken the Bosnian Muslim community which was presented as the 

bridgehead of the Turk's natural expansionism and, therefore, implicitly as a threat that 

the Ottoman Empire of yesteryear might be re-established. 

56. The media propaganda was especially successful because it exploited deep-rooted 

reflexes relying on feelings enduringly entrenched in the Serbian collective 

consciousness. A systematic contrast was made between the Serbian people characterised 

as innocent and just and those who had made martyrs of them down the centuries and 

who now had to be stopped to prevent new misfortunes from befalling the Serbsl20
. In 

this regard, the coutltless and suspect "historical parallels" truly prepared public opinion 

day in day out for the outbreak of the conflict. 

psychology student from the groups in Zagreb in 1988-1989, would draw greatly on Raskovic's ideology to 
alert the Bosnian Serb population to the threat of genocide fomented by the Bosnian Muslims which 
allegedly hung over them. The action of Karadzic, who rose to head of the SDS thanks to Raskovic's 
protection and that of his party, followed in the steps of Raskovic .. See for example the declaration "Nation 
and State Above All" which he delivered to the Pale Assembly in June 1996; SRNA News, June 28, 1996 
(l!.ttp:llwwwAcbiz.l1et/kosta/tarIRS/dean/rs news/rs news info.html). 
The "genocidal nature" of the Croatian people would especially be exploited by Duga magazine in the 
column by the journalist and intellectual, Brana Crnevic. The radical, Vojislav Seselj, would himself state 
on several occasions that, as a genetically cowardly people, the Croats were disposed to perpetrating 
genocide. During a meeting with the Orthodox bishop, Lukijan, in Borovo Selo, near Vukovar in Croatia, 
in September 1991, he openly described the Croats as a "genocidal" and "perverted" people. See Stav, 
no. 82, 9 September 1991, p. 29. 
119 On this subject, Florence Hartmann writes: "During prime time on 27 July 1991, Belgrade television 
broadcast a programme juxtaposing edited Jootage oj speeches by Franjo Tudjman and Ante Pavelic, the 
ally oj Hitler and Mussolini. The columns published by the press stirring up memories of the massacres 
perpetrated by Pavelic's Croatian State, the Serbian martyr appearing endlessly on Belgrade television, 
the reminder oj the past which ended lip devouring the present in people's minds and the fusion of past 
persecution with the one then being suffered by the Croatian Serbs all contributed to inciting and justifying 
the violence which would follow. Under the sway oj propaganda, the Serbs would no longer call the Croats 
by any other name than Ustasha or fascists and they looked upon them as instruments of the hegemony oj a 
Germany creating the Fourth Reich". Milosevic, op. cit., p. 172. 
120 What a coincidence then that, as Stanko Cerovic wrote, "before the Serbs set the war in motion, Sel·bian 
television showed only dreadful accounts, all of which were invented and backed up by "false" witnesses, 

0324-4027-0324-4132 54 



03072572 

57. By exaggerating some of the facts and simplifying others, the entire media would 

become stays for the Serbian nationalist ideology. By creating "simple oppositions, 

clearly defining enemies and using shock phrases and carefully chosen words" they 

would offer to millions of people a simplistic and narrow reading of a reality that was 

h · I' d b' 121 ot erwlse comp ex an am 19uOUS • 

58. The anti-Albanian propaganda of the early days would be followed. by anti-Slovenian, 

anti-Croatian and then anti-Bosnian propaganda - multifaceted propaganda used for one 

and the same political goal: the creation of a State for all the Seros. 

At the same time as the propaganda was directed against the external enemies, the total 

control exercised by Milosevic's socialist party on Serbian Television allowed it to 

silence the dissenting voices internally. When not simply ignored, the action of the 

opposition was systematically distorted and compared to acts of treason against Serbia. 

The typical disinformation procedure at work, whenever media coverage was involved, is 

perfectly illustrated by the way in which TV Belgrade presented the great opposition 

demonstration of 9 March 1991 to the viewers. When 200,000 people gathered in 

Belgrade in front of the seat of the RTS to demand the departure of its management, the 

gathering turned to a confrontation during which a policeman and a demonstrator lost 

their lives. The same evening the television news reader presented an incomplete version 

of the events122. The news, which focused on the death of the policeman with pictures of 

the widow in tears being carried, was widely broadcast. Nothing was said however of the 

second person killed, a 17-year old demonstrator, whose death the communique of the 

Minister of the Interior, read out on television, did not acknowled.ge123
. Images, filmed 

of the crimes and rapes committed by the Muslims and Croats ( ... j". In "Is Information Possible in the 
Face of Propaganda?", p. 190. 
121 On these processes in action, see Henri Made1in, uInformation et ideologie, Televisions en guerre", Le 
MondeDiplomatique, October 1990. 
122 "Thanks to the rampage of vandals, so far 76 people have asked for medical help in Belgrade. The 
majority of them are policemen. One of them. guarding law and order, lost his life on the sidewalks of 
Belgrade. Nedeljko Kosovic. father of two, was killed by the demonstrating mob. Our crew visited the 
Nedljko Kosovicfamily ... ". 
123 "While trying to prevent the violent attacks by the Serbian Renewal Movement supporters against the 
TV building, the National Assembly alld the Republic Presidency during the SRM demonstrations in 
Belgrade, so far, a few dozen policemen have been wounded. aile of them succumbed to his wounds. The 
Serbian Home Ministry also warns in its statement that if these destructive and terrorist acts by the SRM 

0324-4027-0324-4132 55 



03072573 

and broadcast by the independent television channel NTV Studio B, whose broadcasting 

area was limited to the capital, presented a very different version of the official truth. 

These pictures showed a crowd listening calmly to the speeches of the opposition leaders 

and that it was the use of gas by the police forces to break up the demonstrators which 

started the bloodshed. Such pictures, contradicting the official truth, were not shown on 

national television where the scenes of police brutality were censored and where only 

those "proving" the violence of the opposition were seen by the viewers. When the 

student demonstrations took place the next day, the events of the day before dominated 

the television news. Pictures of President Milosevic making a speech to Parliament in 

which he pointed to foreign involvement in the acts of the oppositionJ24 were widely 

broadcast At the same time, the regime encouraged all the social classes to support him 

and condemn the student and opposition demonstrations. National television threw open 

its doors to them, in particular on the television news where appeals were read out to 

participate in a large support demonstration which was to take place that same dai25
• 

This support demonstration received wide coverage from TV Belgrade which assigned a 

central position to the speech of the academic and Vice-President of the party in power, 

Mihajlo Markovic, condemning the traitors of Serbia and praising Slobodan Milosevic: 

"Just when the neo-ustashas are getting ready Jor the decisive attack on Knin, an 

invisible hand has started the mechanism for the destruction of Serbia. Since the time of 

Peter 1, we haven't been blessed with such an extremely capable, honest and courageous 

leader, Slobodan Milosevic »126. 

Media at the heart of the Yugoslav war 

supporters do not cease right away, in order to protect the constitution and people's lives, all means will 
have to be used, including firearms". 
124 "There is not a single citizen of Serbia or not a single Serb outside Serbia who can gain from destroying 
peace and democratic institutions in Serbia. Only an enemy of Serbia could have such an aim: to divide the 
citizens of Serbia from within so that Serbian people will quarrel among themselves instead of striving for 
prosperity and welfare, to destroy a united Serbia, or to install a puppet regime to rule it, eucuting, 
without question, orders from abroad". 
125 "Our Women's Movement calls upon all women and all citizens who have a free and proud Serbia at 
heart to come to the rally at Usce today at J P.M. There we shall defend Serbia and its president, who are 
endangered by their enemies' plots ". 
126 For this quotation and the previous ones, see "Images and Words of Hate: Year One", Foulldation for 
Right to Pictures and Words, Lazar Lalic, B 92-ARHITEL, 1996. 

0324-4027-0324-4132 56 



03072574 

59. The propaganda action to make the population support the nationalist war policies 

took the fonn of genuine opinion-forming campaigns. Sometimes, it was a matter of 

justifying the capture of territories termed ancestral but occupied by the enemy - an 

enemy that had to be "driven out" - and sometimes it was a matter of blackening an 

ethnic group or nation to better legitimise the violence used against it (that is, in fact, to 

cast yourself as the victim of the others' nationalism to better feed your own) or even 

reducing to nothing or almost nothing any fonn of opposition 127 to the nationalist powers 

within each of the republics. 

Milica Lucic Cavic, a journalist in the Serbian public audio-visual sector during the war, 

summarises the cant of the State television and certain professionals in their action during 

the conflict: "In these wartime years television has completely pushed aside its initial 

function - to provide information - and has became a propaganda tool, a propaganda 

vehicle that serves the state. Many reporters working on television forget that there is a 

codex, that ajournalist's duty is (0 provide timely and accurate reporting and they served 

some other aims. These other aims were to kindle disposition for war, to ignite ethnic 

hatred, which naturally made it easier for the war to flare up. In those news reports, in 

those news stories, there were always the good guys and the bad guys. Ours are the good 

guys, they are not murderers, they are members of a celestial people, a heroic nation; the 

others are the killers, the others have perpetrated crimes against us, the others are 

supported by a world-wide conspiracy, the Vatican, America, the CIA, the KGB, the 

masons, and who knows what not "J28. 

The war was to accelerate the cant of professionals who were becoming actors, if not 

soldiers, in the conflict. In contradiction with the ethics of the profession, we see for 

example, reports participating in interrogating Croatian and/or Bosnian Muslim 

prisoners129, taking sides with one of the protagonists in the conflict 130, presenting people 

127ln the media industry for example, Belgrade tightened its control over infonnation by creating in 1993 a 
government Media Council mostly made up of "patriotic" journalists. The Council was set up on the 
initiative of Brana Cmevic, a nationalist intellectual close to the authorities who worked for Duga 
magazine. In parallel, a battle against foreign journalists began in April with the introduction of a 
compulsory visa for entering Yugoslavia. 
128 In "Images and Words of Hate: Vukovar 1991 ", produced by Lazar Lalic, ARHITEL, The Right to 
Pictures and Words against Censorship and Abuse of Media, 1995. 
129 See "images and Words of Hate" "Year Two" and "Year Three". Op.cit. 
130 This example is quoted from a report by a journalist from TV Novi Sad, interviewing a Serbian or 
Montengrin pyrotechnist shelling the enemy lines on the front around Dubrovnik: 

0324-4027·0324-4132 57 



U..JU.I L..J/..J 

who were too close or too far away from the events being reported as witnesses to the 

crime, etc. 

The feeling aroused in the Serbian public by the broadcasting of images of bodies of 

innocent Serbian civilian victims or the relating of such facts, was a technique that was to 

be widely used by Serbian Television to provoke a reaction of horror towards the enemy 

and so support for the regime - which we think of as the war in Croatia and Bosnia. 

Television played on the emotions of the public by presenting individual tragedies 

without given prior warning as to the programme content with whom the viewer would 

always sympathise, particularly when it concerned children, the most fragile group. This 

is illustrated by the following three examples. 

When the fighting was raging in Croatia, TV Belgrade broadcast the "testimony" 

of an Orthodox religious dignitary from a monastery in Zenum - Friar Filaret - who, 

sitting in front of a table, on which was lying a blackened human skull which the camera 

zoomed in on, told the following story: 

« Ustashas raided a Serbian village near Kukuruzari. They captured little Llija 

and made his mother watch them cut the boy's throat. Then they took his body away" 

Reporter: "lthappened on his birthday?" 

"Yes, on August 2, this year. The boy's mother ran after them begging them to give 

her son's body, but they carried him away and later burned his corpse. The skull is 

the only thing left. But she wouldn't have got even his skull if it hadn', been for one 

woman who, although a Catholic, was humane and compassionate enough to show 

her the place where her son was buried. So she went there and found only this 

charred skull"! 31. 

Another example is this "portrait-report" of a young Bosnian Serbian boy told by a 

war reporter from TV Belgrade: "This is my new friend, evetleo. It was the war that 

made our paths cross. I wish it hadn't, not in this way. Until the war, he used to live here 

- Reporter: « How long have you been here? Do you have visitors?" 
- Pyrotechnist: "It has been ... two months. A month and a half' 
- Reporter: "Have you had any reporters or TV crews?" 
- Pyrotechnist: "Apart from this crew from TV NoviSad, no one else came" 
- Reporter: "TV Novi Sad wishes you luck". 

And the pyrotechnist resumes his shelling again in front of the camera. "Images alld Words of Hate: Year 
Two", op.cit. 

0324-4027-0324-4132 58 



03072576 

and he had everything (pictures of a looted house are shown). Now, at 14, he has his 

youth and nothing else and no one else (the young boy is filmed praying at three graves 

with appropriate music). It was 7 in the morning that Saturday, January 16th
, 1993. When 

Muslim troops raided his village, they killed his mother Ivanka, father Novak and sister 

Mitra, while his elder brother yanished without a trace. Just for the record, this is the 

fate of little Cvetko Ristic, the fate of a small nation ,,112. 

A third example is the war report on the death of two Serbian boys during fighting at 

Testic, Bosnia, broadcast on RTS: "Instead of a truce, there were new victims in Testic 

(. . .). Alija's missiles have killed two boys in the streets of Testic, a 9-year old Marko 

Parovic and 12-year old Igor Jotanovic" (broadcast of pictures taken at graves with 

flowers and photos of children). Pictures follow ofthe father and one of the two children 

collapsed in front of his house and saying to the report: "Let's go home, please ... I can't 

stand it ... He was playing right there ... Ustashas shot him ... The motherfuckers!". The 

father then grabs the microphone and shouts: "I swore at my son's grave that I will get 

my revenge! ". The viewers are then taken into the house; with the photo of the boy 

behind her the mother crying: "They took away your joyfol youth, my son! How am I 

going to live without you? Oh, God, where are you now? Help us if you are out there". 

Then again, pictures of the father, injured: "The world doesn 'f see this curse on it! 

Cursed be America! Milosevic, my precious! Help us, please! ,,133 

Justify the use of force against the enemy 

60. The political and military goal of a State for all the Serbs, which presupposed 

annexing Bosnian and Croatian territory in which Serbs lived, was supported by the 

Serbian media that served as tools to legitimise the use of force and violence. In July 

1991, Slobodan Milosevic would again choose Serbian Television to deliver a speech in 

131 "Images and Words of Hate: Year Two ", Foundation for Right to Pictures and Words, Lazar Lalic, B 
92-ARHITEL,1997. 
132 "Images and Words of Hate: Year Three", Foundation for Right to Pictures and WOI'ds, Lazar Lalic, B 
92, ARHITEL, 1999. 
133 Idem. 

0324-4027-0324-4132 59 



03072577 

which he announced that war had become inevitable134
• Similarly, the most semor 

military authorities took over the television resulting in an increase in the number of 

reports on Milosevic's visits to the Armed Forces and the Army's high level of readiness 

in case it was required to act. Furthermore, the Defence Minister, Veljko Kadijevic, 

announced the decision to intervene in Croatia in a speech retransmitted on national 

television. From that point on, everything possible was done to swing public opinion 

firmly behind the regime. Messages of support flooded in to RTS, such as those for the 

Army convoys leaving Belgrade for the front "cheered on by the students": "We filmed 

the long convoy around 2 a.m. on the Belgrade-Zagreb highway. Several hundred 

students came down onto the highway cheering the Yugoslav Army convoy". The 

following day, messages from hand-picked Serbian citizens filmed in front ofthe endless 

procession of military convoys were shown one after another on television to galvanise 

public opinion and promote a united front: "This should have happened long ago. Tonight 

we will all go and defend our country"; "You are ready to defend it?,,;135 "Any time . .. 

Above the ensuing noise of weapons and fighting, only those opinions most strongly 

behind the objectives of territorial conquest would be heard. Systematic media coverage 

was given to Vojislav Seselj's positions, such as the declaration he made in September 

1991 before the Serbian parliament which was broadcast by Belgrade Television: 

" Karlobag-Ogulin-Karlovac- Virovitaca must be our option and the army must withdraw 

its troops to this line. If they cannot be withdrawn from Zagreb without a fight, they 

should pullout under fire, and constantly sheU Zagreb. The army still has unused 

resources. If its troops are in danger it has the right to use napalm bombs and everything 

else it has in its arsenals. It is more important to save an army unit than to fear there 

might be casualties. It's their own fault. They wanted war, now they have it ".136 

134 "Serbia cannot protect itself from the war to which it may be exposed If it is not ready for it and If it 
becomes lulled into a belief that it cannot happen. Its readiness should, for now, be expressed, firstly, 
within the Yugoslav National Army and, secondly, within its own armed forces, comprised of the Serbian 
Territorial Army units which are trained to defend the Republic of Serbia. The Serbian Territorial Army 
forces have modern equipment and, when it comes to their number and quality of training. they are 
superior to similar forces outside Serbia, including their so-called 'para-military units '. This is what the 
citizens of Serbia should know and take into account". "Images and Words of Hate: Year Two", 
Foundation for Rights to Pictures and Words, Lazar Lalic, B 92-ARHITEL, 1997. 
13l Idem. 
136 Ibidem. 

0324-4027-0324-4132 60 



03072578 

61. Belgrade television systematically strove to justify the use of force and therefore 

violence by the Serbs by bombarding the public with simplistic statements which 

contained only very rarely any exact information or indications, even as concerned dates 

or places. Serbian Television's coverage of the fighting in Vukovar was especially 

illuminating: in the way in which the events were portrayed, and in particular the losses 

inflicted upon the enemy, all possible means were used to make the public think that it 

was the Serbs that were defending the town. 

Through reports and commentaries interwoven with images, television sought to foster 

inter-ethnic and religious hatred towards the Catholic Croatian community: general 

opinion portrayed them as inhuman - thereby making their humiliation, destruction and 

elimination easier and indeed more legitimate. To achieve this end, special 

correspondents carried out more and more interviews of forces, personnel and civilians. 

The interview of Ljilja Kojic, commander of the Slavonia and Baranja Region Territorial 

Defence Headquarters, which was filmed with the front-line in the background, 

demonstrates that the Yugoslav Federal Anny participated in the demonisation process. 

Questioned by the Serbian Television journalist about the Ustashas' use of Serbian 

women and children as human shields (it should be noted that the question was not 

framed as an allegation), the officer confirmed that it was true without providing any 

evidence in support: "Well, that is unfortunately correct, it proves they are weak, it 

proves they are inhuman, it shows how far they are prepared to go, they are not only 

sacrificing Serbs, whom they have imprisoned and arrested and kept as hostages, but 

also their own Croats who did not go along with them. ,,137 The accounts of supposed 

Ustasha atrocities obtained from civilians by the reporters on location in Vukovar did not 

provide a shred of evidence supporting the allegations and the witnesses were never eye­

witnesses. In a report which examined the issue, a journalist showed to the camera some 

gold teeth in the palm of his hand and asserted: "I am holding in my hand some gold 

teeth, they told me these teeth were extracted with a knife, from practically living people, 

whom they killed." Later on during an interview of an elderly man in green uniform, the 

journalist asked: 

137 See Images and Words of Hate: Vukovar 1991, produced by Lazar Lalic, ARHlTEL, The Right to 
Pictures and Words against Censorship and Abuse of Media .1995. 

0324-4027-0324-4132 61 



03072579 

"Do you have any examples of anyone being killed, slaughtered or having suffered 

similar atrocities? " 

"I left earlier but as far as I know there were other kinds of torture. " 

"What happened? " 

"Well, they slaughtered, gouged out eyes, cut off children's fingers. In baking pans 

on liberated territories we found children they wanted to roast. Soldiers with heads 

cut off, the injured were disembowelled" 

"They have no mercy even on those wounded?" 

"They have no mercy on anyone, I don't know how that is, what are they, animals or 

what, they are not human. ,,138 

Everything possible was done to stigmatise the enemy. From thi~ angle, the Serbian 

media constantly emphasised the crimes committed by the Croatian regime during the 

Second World War. As such, television viewers were to led to believe that the Croatian 

people were all genocidal and the Serbian public was conditioned to lapse into inter­

ethnic hatred. Again during the· Vukovar siege, Serbian Television announced, very 

appropriately, that a newly-published, historical account referring to Italian sources 

confirmed that the Croatian Ustashas had indeed intended to annihilate the Serbian 

people during the Second World War - allegedly an intention also implicitly shared by 

Franjo Tudjman's Croatia: "A very special historical testimonial has just recently been 

published on Croatian Ustasha crimes against the Serbs during the' so-called 

Independent State of Croatia. Previously undiscovered secret documents of the Italian 

Army say, among other things, that Zagreb had a Church-State project of total Serb 

annihilation ( .. ) In those several months in 1941, practically from the birth of the 

Independent State of Croatia on April 10, all through April-May 1942, inasmuch as the 

Italians were there to record the events, the number of casualties reached a number 

probably greater than 80, 000. Every serious researcher could easily confirm this, but 

regardless of this figure, here it says 46,286 people - Serbs, and it gives the dates, 

places, names ofperpetrators and indicates where those documents can befound.,,139 

l38 Idem 
m Images alld Words of Hate: Vukovar 1991, op. cit. 

0324-4027 -0324-4132 62 



Uj072580 

Another example, though this time concerning Bosnia, featured on the televised news on 

2 August 1992, when the presenter stated: "the Croatian and Muslim forces want to 

eliminate everything that is Serbian in these places. Terror, fanatical hatred, the physical 

and mental genocide of the Bosnian Serbs, aggressive actions on Serbian territory all fall 

within their military and politicaJ vision". 

62. To lend more weight to these assertions, the edited version of the pictures shown 

played fully on the suffering of men and women to incite hatred. During its 7:30 p.m. 

televised news, that is when 2.5 million Serbs were glued to the screeh, RTB would show 

disturbing images (the dead bodies of men, women and children - said to be Serbs 

although it was impossible to identify them as such - in close ups: splattered brains, 

decomposed bodies etc.; houses and churches destroyed, graves desecrated ... ) which 

were presented as proof of the aggression against the Serbs. As if that were not enough, 

the pictures were backed up with simplistic but effective war rhetoric whose aim was to 

single out the enemies of the Serbian people. The Muslims were called "Mujahedin", 

warriors of the "Jihad" or Muslim fundamentalists. All of these terms were of course 

closely associated with the reminder of the Ottoman' occupation and the forced 

conversions to Islam. 

Stigmatise the opponent 

63. The comments of Serbian journalists, including in the newspapers, banished the 

words "Bosnian" or "Bosnian forces" and instead used derogatory expressions with the 

most negative connotations, for example, the "warriors of Ali 140 armed by Saddam 

Hussein" conducting "a holy war in the name of Islam". On 17 August 1992, the 

journalist from Television Belgrade, Ranko Elez, indiscriminately called the Muslim 

Bosnian forces "Islamic fundamentalists", "Islamic chauvinists" and branded them as 

the "the cruel hoards of Alija [ItzebegovicJ .. 141. In addition, Serbia was historically 

described as the bulwark against the Islamic invasion of Europe. 

140 That is, Alija lzetbegovic,leader of the Bosnian State. 
141 M'l' P' . 36 Ilea eSIC, op. ell. p. . 

0324-4027-0324-4132 63 



Cl3072581 

64. Meanwhile, the Croats and their soldiers were bluntly singled out as "Ustasha,,142 or 

fascists fighting on behalf of Germany. Serbian television and press tried to show the 

public that the Croatian government led by President Tudjman was nothing other than an 

echo of the Second World War Ustasha power. Politika Ekspres drew this parallel in its 

27 July 1991 edition when it reported on the fear of the Croatian Serbs faced with the 

"Croatian militia" and its checkerboard emblem (the "Sahovnica") inspired by the flag of 

the Croatian fascist regime allied to the SS and Hitler. 

More generally, the war reports prepared by Serbian Television correspondents at the 

sites of the fighting were entirely shot around this objective of branding the enemy. In 

one of the first war reports devoted to the fighting in Croatia and broadcast on the news at 

19:30 hours, the description given to the viewers of the opponent's camp was 

symptomatic of the media coverage in the months to come: "The panic-stricken Tudjman 

mercenaries and villains, calling themselves the guards, have barricaded themselves in 

the centre of Kostajnica, shooting at everything. We also found out that a horde of 

butchers from Tudjman's Black Legion is headed towards Banija. The horde of 

mercenaries and murderers thirsty for Serbian blood barricaded in Kostajnica seem to 

realise that they have been written ojJ',J43. 

65. The Serbs' enemIes were compared to demonic forces using carefully chosen 

vocabulary designed to stir up fear and hatredl44
• On 21 January 1993, a report from 

142 Croatian fascists allied to Nazi Germany and Mussolini's Italy during the Second World War. 
143 See "Images and Words of Hate: Year Two", Foundation for Right to Pictures and Words, Lazar Lalic, 
B 92-ARHITEL, 1997. 
144 The tenninology used by the Serbian media to stigmatise the enemy was imposed on them by the 
policies set out in unwritten directives. They were requested not to say things such as "the Croatian forces 
attacked the village" any more but instead to speak about the "Ustasha hordes" or "Vatican, fascist, 
barbarian hordes" who "attacked the village". See, for instance, the testimony of Backo Diklic, a Tanjug 
journalist, reported by Catherine Humblot in "Ex-Yougoslavie: medias fauteurs de guerre - II. L 'Hysterie 
'patriotique n" Le Monde, 23 July 1993, p. 5. 
We note that this terminology had an effect on the way of thinking and speaking of the public in general. 
The vocabulary created by the Serbian media under control, principally of the RTS, became the way people 
spoke. In a great many accounts of and interviews with civilians, the same expressions and turns of phrase 
figure endlessly. As on television, the word "genocide" was used indiscriminately. We hear this in the 
report on the blockade at Ljubovija of the UN humanitarian aid meant for Srebrenica and Bratunac, in 
which the reporter interviews several Serbian women on their motivations. Their answers follow more or 
less the language of the journalistic propaganda: "My son was killed in this war. I don't want this aid to 
feed his enemies! They committed genocide against the Serbs, they slaughtered, castrated, gouged eyes and 

0324-4027-0324-4132 64 


